Nästan varannan svensk tror inte att de kan påverka sin bolåneränta genom förhandling

Att ha en bra koll på sin bolåneränta är viktigt för många svenskars ekonomi, särskilt i dagens läge där räntorna, trots att de är på väg ner, fortfarande är höga. Stabelo gjorde därför en undersökning tillsammans med Kantar Sifo som visar att nästan varannan svensk – 43 procent – inte tror att de kan påverka sin ränta genom förhandling med sin bank. Det stödjer vad vi på Stabelo trott sen start: att förhandla om sin bolåneränta är inte för alla.

South Amazonas forest protection

Kunskap och förtroende saknas hos många bolånetagare

Idag har ungefär 80 procent av svenska bolånetagare sina bolån i banker med en räntemodell där man får en individuell rabatt. En individuell rabatt innebär generellt att man som låntagare behöver förhandla fram sin rabatt. Det leder ofta till att kunder med samma förutsättningar kan få en olika stor rabatt, beroende på hur väl man har förhandlat och om man tecknat andra tjänster eller produkter.

För många bolånetagare är förhandling om räntan en process fylld av osäkerhet och även till viss det frustration. Stabelos undersökning visar att mer än var fjärde bolånetagare känner att de saknar tillräcklig kunskap för att kunna förhandla om sin ränta. Hela 38 procent upplever dessutom förhandlingsprocessen som obekväm, och många känner sig satta i ett underläge redan från början. Nästan var tredje person, 30 procent, uppger att de helt enkelt inte orkar förhandla om räntan.

Det här får stora konsekvenser för enskilda bolånetagare, inte minst i ett läge med högre räntor som slår betydligt hårdare. Det är svårt som konsument att förstå vad man egentligen har att vinna på en förhandling. Informationen om bolån är ofta onödigt krånglig och vår att förstå, vilket skapar ett oklart utgångsläge och att man i förlängningen drar sig för att förhandla.

Dessutom – i Finansinspektionens rapport ”Konsumenternas ställning på bankmarknaden” så kan man i statistiken se att aktiva kunder i snitt får en lägre ränta. Man behöver alltså som kund vara beredd på att förhandla om sin ränta minst varje år om man vill ha en attraktiv ränta.

Det är inte många andra produkter på marknaden där man som privatperson behöver förhandla och hålla koll på priset man betalar. Bolån är dessutom en av de allra största månatliga utgifterna man har som bostadsägare och att just den ska vara så beroende av hur insatt man är och hur bra man är på att förhandla känns inte konsumentvänligt.

Om Stabelos Bolån

Låg ränta över tid utan förhandling

Enkelt, digitalt och utan helkundskrav

25 000 nöjda kunder

Enkelhet och transparens – Stabelos syn på bolån

På Stabelo har vi valt en annan väg för att göra räntesättningen på bolån mer rättvis och enkel. Istället för att låntagare ska behöva förhandla om sina räntor erbjuder vi en modell där alla kunder med samma villkor får samma ränta och där du direkt på skärmen ser vilken ränta du får. Det skapar en tydligare räntesättning där alla kunder kan vara trygga med att de har fått en bra ränta, utan att behöva genomgå en förhandlingsprocess.

Undersökningen visar tydligt att det finns ett behov av förändring på bolånemarknaden. Många bolånetagare upplever att de inte kan eller förstår hur de ska förhandla om sin ränta. Vi anser att det inte är kunderna som behöver lära sig mer utan att det är bolånemarknaden som behöver bli mer tydlig och transparent.  

Varma bolånehälsningar,  
Hampus Brodén, vd på Stabelo

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 24–28 maj 2024. Totalt intervjuades 1661 personer i åldern 25–75 år, varav 1022 med bolån. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval, och det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel.